בחומש שמות מסופר על יתרו חותן משה המגיע למדבר – אל משה כדי להבהיר לו היטב, כי מנהיג בודד – לא יכול להנהיג עם שלם, עליו לבחור מנהיגים נוספים שיסייעו לו במלאכת הנהגת העם.
יש לבחור שרי אלפים שרי מאות... מנהיגים שיסייעו למשה להוביל את עם ישראל בדרך הנכונה, החכמה היעילה והטובה.
יתרו אף מציע למשה תכונותיהם של המנהיגים שמשה יבחר. ארבע תכונות:
יראי אלוקים, אנשי אמת, שונאי בצע ואנשי חיל.
כל התכונות הם בעיקרם מידות. בספר דברים טרם כניסתם לארץ נדרש משה לבחור מנהיגים שידאגו לכניסתם של עם ישראל לארץ ישראל, או אז מבהירה התורה – שלוש תכונות מנהיגותיות נוספות בחר לך אנשים-
חכמים, נבונים וידועים,
הפעם עליך לבחור אנשים בעלי תכונות של חכמה, חכמינו שואלים ומה עם ארבע התכונות הקודמות? משיבים חז"ל שהשלושה הללו הם בנוסף לקודמים. היינו – הפעם לאחר ארבעים שנות מדבר, בהם קיבלו תורה, קיימו מצוות, למדו והשכילו – הרי עליך משה לבחור אנשים בעלי מידות טובות אך גם ובעיקר חכמים נבונים וידועים לציבור.
בפרשת פנחס – טרם כניסתם לארץ, מבשר בורא עולם למשה כי הוא לא ייכנס לארץ ישראל. משה בדבריו לקב"ה מבקש כי ימונה מנהיג ראוי במקומו. כפי שכתוב: במדבר כ"ז ט"ו –
יפקד ד' אלוקי הרוחות לכל בשר איש על העדה, אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לשניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם ולא תהיה עדת ד' כצאן אשר אין להם רועה, ויאמר ד' אל משה – קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו וסמכת את ידך עליו... ונתת מהודך עליו... ויעש משה כאשר ציוה ד' אותו...
חכמינו – בפרשה זו מבהירים לנו תכונותיו של מנהיג אידיאלי ורצוי:
* מנהיג שיוביל, שישפיע, שינחה
אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם, אשר יוציאם ואשר יביאם.
* מנהיג כרועה צאן
התנועה כל הצאן תלויה תמיד ברועה, הוא הדואג לכלל הצאן ולכל אחד לחוד.
* מנהיג מקשיב, סבלן, אציל רוח
כפי שאומר רש"י, שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו, שהרי כל אחד שונה מחברו במבנה גופו, בפרצופו בתכונותיו ובשכלו – בדעותיו.
* מנהיג המשלב ייחודיות מתוך אחדות
שייפתח כל אחד על פי יכולתו, אך מתוך אחדות עם ישראל, שכל אחד יחוש ביטחון בתוך משפחתו, שבטו, קהילתו, מחנהו, אך מתוך אמונה בעם ישראל ובתורת ישראל – הקשורה לכולם.
* מנהיג המשמש דוגמא אישית
אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם, שלא כדרך מלכי האומות בימי קדם שהיו יושבים בבתיהם ושולחין את חיילותיהם למלחמה... ( רש"י ) דוגמא אישית במלחמה, אך גם בכל הליכותיו, התנהגותו ושילוב של לימוד תורה ועשייה, תורה עם דרך ארץ. חכמה – שכל ורגש.
* מנהיג צדיק שיזכה את העם בצדקותיו
שיגבש את העם – למרות חילוקי הדעות הקיימים בהם.
* מנהיג חכם אשר רוח בו
איש שיש בו חכמה עם תכונות אנושיות – כמו רועה צאן הרוח, החכמה תהא בו כל חייו, עליו – על המנהיג ללמוד ולהשכיל כל חייו, לפני היותו מנהיג, אך גם כל תקופתו כמנהיג – ללמוד וללמוד כל הזמן.
* מנהיג הלוקח אחריות
מנהיג ההולך בראש המחנה, המבין שהצלחה או כשלון תלויים בו ורק בו כמנהיג, על כן יש למנות מנהיג המשלב חכמה – שהרי יהושע למד ולמד בבית מדרשו של משה כל חייו, אך שיהיה בעל תכונות חברתיות, שידע לקרב את העם אליו בדרכי נועם, שייקח אחריות גם אם יהיו כישלונות בדרך להצלחה.
* מנהיג נאמן ומסור
כמו רועה שעליו להיות נאמן ומסור למשימתו כל הזמן, לתכנן מסלול ההליכה, הקצב, התהליך והפקת הפירות.
* מנהיג שיהא הגון ישר ואמיץ
מנהיג שיבין שכל משימותיו הם למען העם ולא לעצמו, הדואג לכל פרט לכל יחיד ולכל העם כולו – אך לא מקבל שררה כדי ליהנות ממנה.
* מנהיג בעל יוזמה ויצירתיות
איש אשר רוח בו... שיוכל בחכמתו בתבונתו ובכלים היצירתיים ביותר להשפיע על כולם ועל כל יחיד, אשר רוח בו... אומר רש"י שיוכל לחלוק כנגד רוחו של כל אחד ואחד.
* מנהיג בעל דימוי עצמי וביטחון עצמי
...ונתת מהודך עליו למען ישמעו כל עדת בני ישראל, צריך המנהיג להיות בעל הוד והדר, זקוף קומה, מלא בטחון עצמי ובעל דימוי עצמי חיובי כדי שיוכל להקרין מהודו על כולם, שהרי המנהיג נותן דוגמא לכולם שיהיו נוהגין בו כבוד ויראה.
* לומדים להיות מנהיג
יהושע גדל בבית מדרשו של משה, שמצא שפה משותפת עם כל סוגי העם. משה שלמד תורה ולימדה לאחרים, שהרי כתוב על יהושע – "נער לא ימיש מתוך האהל".
יהושע זכה ברוחניות ובניהול מלחמות, יידע "להוביל" את עצמו ואת עמו בקריאת "אחרי". יהושע איש הדבק במשימה.
אנו רואים ולומדים מתוך פרשה נפלאה זו, תהליך בחירת מנהיג לעם ישראל ובעיקר לימוד של תכונות מנהיגותיות התקפות ממתן תורה ועד היום.
מותר לנו למנהיגי החינוך ללמוד התכונות המנהיגותיות של אבותינו, אברהם, יעקב, יוסף, משה, יהושע, מרדכי ואסתר, מרים המנהיגה, דוד ושלמה.
קיימות מאז ומתמיד תכונות מנהיגותיות, עלינו ללמוד תורה לשמה, אך מותר וראוי ללמוד תורה וליישם תפיסות עולם הנלמדות מתוך תורתנו.
כדי שההצלחה תמומש – יש לבחור מנהיג מתאים, בניו של מנהיג או חבריו – אף הטובים ביותר לא יכולים להחליף מנהיג אם אינם מנהיגים אמיתיים ואיכותיים.
אנו יודעים מאז ומתמיד – כי כל הצלחה של מוסד של עם של מפעל תעשייתי או של בית ספר תלויה רק ואך ורק במנהיג היודע לפתח עצמו כמנהיג חכם, אנושי, יעיל, נמרץ ונחוש המפעיל שכל ורגש, חכמה ואהבה, תבונה, יחס וכבוד ובעיקר מנהיג המעצים את מונהגיו והנושא על גבו את ה"אחריות" להצלחה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.